Läs & Lär

En inspirationssida för dig med bild/fotointresse, marknadsföringsintresse eller som bara har ett intresse av att få veta lite mera om bilder och bildkommunikation.

Content Marketing - bilden i fokus

Linda Hallgren 19 maj 2017

För privatpersoner är bilden given. Alla vi i våra privata liv har en relation till våra bilder som omger oss, oavsett om det är fotografier eller planscher. De hänger i vårt allra käraste - i vårt hem och har en plats i våra liv. För företagen har bilden varit viktig länge men kanske har den inte alltid hamnat i fokus. De måste sälja, ha ett koncept, en logga, en slogan, en hemsida och jobba i sociala medier. Bilden på fika-rasten blir lätt ganska betydelselös om det bara är den hela tiden. Det roligaste jag sett i marknadsföringsväg måste nog vara företaget som på sin hemsida hade mörka bilder tagna med mobilen över ett konferensrum med en bildtext som sa välkommen till våra ljusa fräscha lokaler... Hm, just don´t.

Idag har bildens betydelse blivit en annan. Du behöver vara professionell hela vägen - också i bild. Hemsidan ska vara snygg och ljus med proffsigt språk och texter som säljer. Bilderna måste hålla samma professionella klass. Det är det ena. Den personliga touchen är den andra. Om du säljer skruvar - visa inte skruven - så vida du inte tillhör ett marknadssegment som har en specialistskruv för fordonsintrustrin, är ensam om det och världsledande. Skapa istället en känsla som får mig att känna att det är roligt och lätta att använda skruven, då landar du rätt. Är du en mindre lokal aktör eller stor men har lokal marknad - visa vem du är, var noga med det och visa vart du finns. Här betyder bilder på de som jobbar och driver företaget väldigt mycket och lokala bilder som visar vart du/ni finns. Är du inom en förtroendebransch (vem är inte det?) har det också en stor betydelse.

Den digitala världen är en egen levande organism/värld jämte den fysiska. Länge har relationens betydelse lyfts upp och behovet av ett stort kontaktnät. Fortfarande är det viktigt. Det första intrycket sker dock inte där idag. Det första intrycket med den nya kunden sker idag på webben - så för alla dina framtida kunder som ännu inte träffat dig - hur vill du att de ska uppfatta dig? Vilket intryck vill du att den som träffar dig på nätet ska få? Det är viktigt hur du ser ut i design, bild och text, att du förmedlar den känsla och de budskap du vill. Intryckstyrning är den nya tidens competitive advantage/marknadsfördelar. Den som spelar det här spelet rätt kommer att få fördelar av det när den blivande kunden väljer mellan 5 olika leverantörer på webben. Vem väljer dig?

www.bildbanken.se
www.reflx.se

Uppstart!

Linda Hallgren 9 augusti 2016

Förändringarnas vindar värmer som den ljumma sommarvindens bästa bris. Andra dagen efter semestern är här. Fullt upp och roliga dagar. Dagarna går så fort och den ena är bättre än den andra, fast man undrar hur det är möjligt. Vi njuter i nyrenoverade lokaler som skapat så mycket trivsel, fast man tyckte det var så mysigt redan innan dess. Luftigt, ljust och öppet, vilken entréhall det blev och så mycket mysigare mottagningsrum! Tänk att så lite kan göra så mycket! Fotograferingarna avlöper varandra, jag hör barnens glada skratt, de vuxna förenas, barnfötter över golvet. Somliga kanske skulle tyckt att det stör, själv trivs jag som fisken i vattnet. När man är bland barn blir man aldrig gammal sa en tidigare arbetsgivare till mig en gång. Det stämmer så väl. Tänk att man kan få så mycket energi av att dela fina stunder tillsammans. Hos oss blir de förevigade. Det är en fin tanke som slår mig här där jag sitter och skriver ett par rader. Det känns härligt att vara tillbaka! Niclas fotar för fullt därinne. Jag har just tryckt på send och sprendat över ett gäng företagsbilder och Lucas sitter på övervåningen fullt fokuserad med redigeringsarbete. Tidigare avslutades ett fantastiskt möte med världens bästa David på världens bästa företag, som hjälper oss till rätt med ett nytt kundstödssystem så vi kan höja vår servicenivå ännu ett snäpp. Dessförinnan träffade vi ett nytt underbart blivande brudpar och samplanerade bröllopsfotograferingen i september. Inget är väl så fint som kärleken. Mmm. Det är här det händer. Det här jobbet blir som aldrig tråkigt. Det är ju för härligt att få ha ett sånt jobb. Så ringer telefonen, så var det dags igen! Ett nytt härligt samtal väntar. Undrar vad vi ska hitta på nu. Snart får vi veta!

Fotoworkshops - en fin möjlighet

Linda Hallgren 16 mars 2016

När knoppar brister. En gång en så vacker poesi.Idag digitaliserad parodi.
Ofta försummad. Ofta förbi sedd. I vardaglig stress skyndar vi förbi.
Vad innebär det att föreviga i en värld av ettor och nollor, en knapptryckning och ett minne blott, när vi delar flera miljoner bilder varje dag?
Kanske ska vi stanna upp och andas ett tag.
Fokusera med både kropp, tanke och objektiv.
Och inte bara springa på i detta snabbtågs-hysteriska liv.
Kanske kan vi skapa ett tillfälle till omtanke om det vi skapar och en lust att vara rädda om det vi har.
Att skapa de bästa minnen av livet när vi ändå bilder tar.
Att bara låta dessa vara ettor och nollor och sväva fritt i rymden så harmlöst så,
eller kan man behöva en uppbackning kanske man ska förstå?
Att framkalla en bild hör stenåldern till...
...hmm...eller kan man kanske njuta av den mer, oftare och lite till?
En ram eller en kram. Det är frågan. 

Nya kursdatum ute nu - läs mer och anmäl dig här

13 december - En god Lucia!

Linda Hallgren 13 december 2015

Ingredienser till Fotofabrikens lussebullar

(18-20 st) 

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
200 g gräddfil (10 %)
1 g saffran
2 dl strösocker
1 tsk salt
ca 16 - 17 dl vetemjöl
ev russin
1 ägg

Så här gör du:

Se till att ha bra ljusförhållanden. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en rymlig bunke. Häll i lite av mjölkblandningen i bunken och blanda tills jästen löst sig.
Blanda i resten av vätskan och sedan gräddfil, saffran, socker och salt.
Tillsätt nästan allt mjöl, arbeta degen smidig. Låt jäsa i rumstemperatur ca 60 min.
Knåda den några minuter på mjölat bakbord. Baka ut till lussekatter, tryck i russin, låt jäsa 15 min och pensla med uppvispat ägg. Se till att plåten är horisontell och inte vertikal i detta läge annars trillar bullarna av. Grädda sedan i 225 grader i ca 8 min. Dokumentera ditt resultat och tagga dina bilder #fotofabrikenlussebak på instagram

Nu har vi gett dig ett recept i luckan. Säg till så kommer vi och provsmakar. =) 

/Linda & Niclas

Nu är vår blogg igång

Linda Hallgren 1 december 2015

Det vi gör, det vill vi dela med er. Hos oss ska du känna dig som hemma. Vi delar så många fina stunder, skrattar så ofta och har så härliga upplevelser tillsammans med dig och alla andra som besöker oss varje dag. Det vill vi dela med oss av. Det är på tiden att vi öppnar upp vår studio och ger dig en inblick i vår mysiga vardag. Nu går vi till en ny version av oss eller öppnar upp den redan befintliga, hur man ser på det. Välkommen till Fotofabriken version 1:2. Hoppas du vill göra oss sällskap på vår resa. 

Vi börjar idag. 1 december. Alla barn vet vad det betyder. Lucköppning! Nu är det dags för mamma och pappa och alla andra vuxna att få en egen vuxen-kalender. Idag öppnas snart första luckan hos oss!